[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
معرفی قطب::
معرفی افراد::
معرفی دستاوردها::
برنامه ها و طرحها::
منابع، امکانات، و تجهیزات::
فعالیتهای پژوهشی::
آلبوم تصاویر::
تماس با ما::
اخبار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
اطلاعات تماس
AWT IMAGE
آدرس پستی:
قطب علمی مدیریت روسازی ، حمل و نقل و ایمنی
دانشکده عمران،
دانشگاه علم و صنعت ایران نارمک، تهران، ایران
صندوق پستی: 1684613114
تلفن: 8-77240540-021 داخلی 3104
آدرس الکترونیکی: Ameri AT iust.ac.ir
..
:: برنامه پیشنهادی ::
تامین اهداف سند چشم انداز و دستیابی کشور به رتبه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی مستلزم برنامه‌ریزی بیش از پیش بنگاه‌های دانش (مراکز علمی) است. فرآیند تولید علم و تبدیل آن به ثروت هنگامی به سهولت عمل می کند و به نتیجه منتج می شود که حداقل استقلال سازمانی و آزادی علمی و عملی وجود داشته باشد، منابع مالی در حد لازم دراختیار قرار گیرد، و هسته پژوهشی بتواند فارغ از بوروکراسیهای اداری، اصول و روش‌های علمی مدیریت بر منابع را اعمال کند. با توجه به موارد مذکور و همچنین بند ﻫ ماده 15 برنامه پنجساله پنجم جمهوری اسلامی ایران که بر مواردی از جمله توسعه قطبهای علمی تاکید دارد، مد نظر است قطب علمی «مدیریت روسازی راه، حمل و نقل و ایمنی» راه‌اندازی شود.
حمل و نقل از ابتدای تاریخ بشر نقش اساسی در شکل دهی جوامع انسانی و توسعه اقتصادی آنها ایفا نموده و به عنوان بستر توسعه محسوب می‌شود. در عصر حاضر نیز شریانهای ارتباطی، زیربنای اقتصاد می‌با‌شد. تحقق توسعه پایدار، حمل و نقل سریع و ایمن نیز مانند سایر ابعاد زندگی بشر هنگامی تبلور پیدا می‌کند که به صورت نظام‌مند و بر اساس منطق علمی پایه‌ریزی شده باشد. در این فرآیند علمی و نظام‌مند است که نقش و جایگاه علوم حمل و نقل در توسعه پایدار و اقتصاد جوامع تجلی می‌یابد. سالانه هزینه هنگفتی در جهت توسعه و بهینه‌سازی عملکرد سیستمهای حمل و نقل در کشور نشان می‌دهد که علیرغم تلاشهای فراوان، هنوز عملکرد سیستمهای حمل و نقل با سطح استاندارد فاصله دارد و مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

مشکلاتی مانند:
- عدم تناسب بین عرضه و تقاضا بویژه در حمل و نقل درون شهری که منجر به تراکم وسایل نقلیه و افزایش زمان تلف شده و مصرف سوخت می شود،
- بالا بودن تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن
- پایین بودن عمر روسازیهای آسفالتی
- صرف هزینه هنگفت سالیانه برای نگهداری و ترمیم روسازی‌های آسفالتی
- عدم به روز بودن دانش نیروهای انسانی بخش اجرایی
شاید بتوان سه دلیل اصلی زیر را برای این مشکلات ذکر نمود:
 1) کمبود فضاهای فیزیکی آزمایشگاهی.
 2) کمبود منابع مالی یا عدم سرمایه گذاری جهت خرید تجهیزات مورد نیاز برای تحقیقات و انجام پژوهشهای علمی.
 3) تعداد اساتید و پژوهشگرانی که از تجربه یا علاقه لازم برای پژوهش های آزمایشگاهی و میدانی برخوردار باشن، بسیار اندک است.

البته با یک نگاه علمی و صحیح مهندسی می‌توان آنها را مرتفع و یا کاهش داد. هم اکنون با وجود اساتید متخصص در دانشگاهها و تربیت نیروهای متخصص در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته مهندسی حمل و نقل، تواناییهای بالقوه بالایی در دانشگاهها وجود دارد تا بتوانند در جهت بهبود وضعیت موجود، دستگاههای اجرایی را یاری نمایند. بدیهی است تحقق این امر نیاز به ایجاد بسترهای مناسب دارد. ایجاد قطب علمی "مدیریت روسازی راه، حمل و نقل و ایمنی" می تواند در جهت ایجاد این بستر بسیار مناسب باشد. خوشبختانه فضای فیزیکی مناسب، امکانات اولیه آزمایشگاهی مطلوب و پژوهشگران با سابقه، توانمندی بالقوه و ارزشمندی را در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران فراهم آورده است تا در قالب قطب علمی "مدیریت روسازی راه، حمل و نقل و ایمنی" نقش مفیدی را در راستای ایجاد بستری مناسب، برای گسترش تحقیقات بنیادی،کاربردی و توسعه ای در سطح کشور ایفا نماید.
دفعات مشاهده: 1030 بار   |   دفعات چاپ: 376 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 39 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .
Persian site map - English site map - Created in 0.187 seconds with 938 queries by yektaweb 3506