چاپگر سه بعدی لیزری در دانشگاه علم‌وصنعت ایران ساخته شد

 | تاریخ ارسال: 1393/10/17 | 

  چاپگر سه بعدی لیزری در دانشگاه علم‌وصنعت ایران ساخته شد

 

AWT IMAGE

  محققان پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت موفق به ساخت چاپگر های سه بعدی لیزری شدند که با آنها می توان از سمت نمونه سازی به سمت قطعه سازی حرکت کرد.

  هرکیلو ماده شیمیایی مورد استفاده در چاپگر سه بعدی لیزری، ۶ هزار تومان است، در صورتیکه مواد شیمیایی چاپگرهای سه بعدی معمولی هر کیلو ۱۱۰ هزار تومان است، از این رو استفاده از چاپگرهای لیزری مقرون به صرفه است.

  نوید مسلمی نیا یکی از محققان طرح "دستگاه پرینتر سه بعدی لیزری" در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اکنون چاپگرهای معمولی(اکسترودری) سه بعدی که در بازار موجود هستند هزینه زیادی را برای تولید یک قطعه صرف می کنند، از این رو به فکر ساخت چاپگری سه بعدی شدیم که علاوه بر صرف هزینه های کم برای تولید یک قطعه، قابلیت های بالاتری نسبت به چاپگرهای معمولی داشته باشند.

  وی با اشاره به اینکه ساخت دستگاه چاپگر سه بعدی لیزری در پژوهشگاه الکترونیک دانشگاه علم و صنعت صورت گرفته است، اظهار داشت: هرکیلو موادشیمیایی مورد استفاده در چاپگر های سه بعدی لیزری، ۶هزار تومان است، در صورتیکه موادشیمیایی چاپگرهای سه بعدی معمولی هر کیلو ۱۱۰ هزار تومان است، از این رو استفاده از چاپگرهای لیزری مقرون به صرفه است.

  وی افزود: سرعت چاپگرهای سه بعدی لیزری در تولید یک قطعه به میزان یک و نیم برابر چاپگرهای معمولی است.

  مسلمی نیا عنوان کرد: برای استفاده از این دستگاه ابتدا باید نقشه تولید یک قطعه از طریق سیستم طراحی شود و بر اساس آن نقشه، قطعه درخواستی توسط چاپگرهای سه بعدی لیزری به صورت لایه لایه ساخته می شود.

  وی با بیان اینکه چاپگرها از دو مخزن نگهدارنده مواد اولیه و مخزن ساخته شدن قطعه تشکیل شده است در ادامه گفت: از طریق چاپگرهای سه بعدی لیزری می توان از سمت "نمونه سازی" به سمت "قطعه سازی " رفت که می تواند زمینه پیشرفت قطعه سازی در کشور به شمار رود. ضمن این که به علت نیاز به فرایند های بعدی سرعت چاپ قطعات بزرگ چندین برابر افزایش می یابد. همچنین این دستگاه به جز قابلیت چاپگر سه بعدی قابلیت حکاکی نیز دارد.

  لازم به ذکر است که علاوه بر چاپگر سه بعدی لیزری تا کنون یک دستگاه چاپگر سه بعدی FDM و یک دستگاه CNC نیز در این آزمایشگاه طراحی و ساخته شده است و چاپگرهای سه بعدی با کاربردهای خاص نیز در این آزمایشگاه در دست طراحی و ساخت می باشد

    گفتنی است دقت این چاپگر سه بعدی لیزری۲۵۰ میکرون در xy و 45 میکرون در z است که توسط نوید مسلمی نیا، هادی حکیم اللهی، امین مداح ( دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی برق ) به سرپرستی دکترعلی اکبر جلالی، دکترعلی عبدالعلی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده است.

 

AWT IMAGE

 

 


دفعات مشاهده: 22004 بار   |   دفعات چاپ: 2990 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   1 نظر



CAPTCHA

نظرات کاربران

نظر ارسال شده توسط نام یا پست الکترونیک در تاریخ 1393/10/24
احسنت


  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.